Information A-Ö


Anläggningsbeslut

Se avsnitt anläggningsbeslut i menyn. 


Avfallshantering

Avfallshantering finns precis utanför tvättstugan. Soporna ska sorteras. Endast godkända sopor får slängas i Samfällighetens kärl.

Genom rätt sophantering kan vi spara pengar på våra sopor! Bra för miljön, din plånbok och Samfällighetens ekonomi!

Riktlinjer för smartare sophantering:

  1. Separera alla föremål som kan återvinnas och ta dem till en lokal återvinningsstation - kostar oss 0 kr!
  2. Föremål som ska till en återvinningscentral ska aldrig kastas i våra gemensamma kärl - vi debiteras extra för detta.
  3. Separera allt matavfall i de BRUNA kärlen - kostar oss 1/6 del (1kr/kg) mindre! Läs mer om matavfallspåsar under denna punkt nedan. 
  4. Endast övrigt avfall som inte kan sorteras på något vis enligt ovan, bör kastas i de GRÖNA kärlen - det sista alternativet då detta kostar oss mest; 6kr/kg! Undvik att använda dessa kärl så mycket som möjligt!


Läs på hur du sorterar ditt avfall: Avfall och återvinning | SEOM

Du kan hitta sorteringsanläggningar på: Hitta återvinningsstation - FTI

Den närmsta återvinningscentralen är Sörab Hagby: ÖPPETTIDER HUSHÅLL - Hagby ÅVC (sorab.se)


Tack för att du sorterar och återvinner!


Avgiften

I fastighetsavgiften ingår värme, vatten, sophantering, underhåll och reparationer av våra gemensamma ytor samt allt som ingår i angläggningsbesluten.

Alla avgifter betalas av medlemmar varje månad. Förfallodagen är sista dagen på månaden för kommande månad. Avgiften betalas in i Samfällighetens bankgiro: 240-4481. Vid sen betalning på fem arbetsdagar, läggs en 100 SEK påmminnelseavgift på månadens faktura. Efter två påmminnelser skickas ärendet till Kronofogden.  

Vid frågor kring avgiften, ta kontakt med Kassör eller Ordförande. 


Avloppsrören - Relining

I november 2023, röstades det majoritet att påbörja relining av avloppsrören i Samfälligheten. Samtliga medlemmar står för denna kostnad via en uttaxering från jan 2024 till maj 2025.

För mer information ta kontakt med Styrelsen eller projektteamet; styrelsen@edsangen.se


Bredband

Fastighetsägaren ansvarar för teckning av bredband med en leverantör. Samfälligheten betalar för distributionsavtal med Tele2 så alla fastigheter kan ha tillgång till ett bredband. Kostnaden för detta avtal ingår i månadsavgiften. 


El

Fastighetsägaren ansvarar för teckning av elnät samt elhandel. I Sollentuna kommun tecknar man elnät med SEOM. Elhandel kan man teckna med många olika leverantörer


Fasad

Samfälligheten är ansvarig för fasaden i enlighet med anläggningsbeslutet. Om problem uppstår, kontakta styrelsen. Du har inte rätt att göra någon insats på samfällighetens ansvarsområde. Notera att samfälligheten inte är ansvarig för tillbyggnader, staket, uterum och liknande.


Fastighetsbeteckning

Alla fastigheter i Samfälligheten har en fastighetsbeteckning. Alla beteckningar börjar med ENEN.

ENEN 1 är gården, sedan har varje fastighet ett nummer. Dessa börjar med ENEN 2 (Frestavägen 60A) och slutar med ENEN 33 (Malvastigen 7A). ENEN 10 är lägenheterna på Frestavägen mellan ENEN 9 och 11. ENEN 10 tillhör ej vår Samfällighet. En lista med alla fastighetsbeteckningar finns i tvättstugan. 


Felanmälan

Skicka ett mail till styrelsen@edsangen.se. Är det akut kan du ringa styrelsen. Telefonnummer finns längst ner på sidan. 


Förråd

Samfälligheten äger 9 stycken förråd i olika storlekar. Är man intresserad av att hyra ett får man ta kontakt med Styrelsen. 


Försäljning 

Ska du sälja din fastighet? Behöver du information gällande Samfällighetens ekonomi eller annat får du gärna höra av dig till Styrelsen. VI svarar gärna på mäklarens frågot och annat kring försäljningen för att göra det så smidigt som möjligt för säljare samt köpare. 


Garage

Samfälligheten äger fem garage på Malvastigen. Elförbrukning är strikt förbjudet i garagen. Vill man stå i kö för ett garage, får man skriva in till Styrelsen. Dessa lottas ut på årsstämmor när en medlem säger upp ditt garage. Parkering framför garagen är endast tillåtet till den fastighet som hyr garaget. 


Gård & Lekplats

Vi har en gemensam privat gård med lekplats som är mycket uppskattad av barnen.

Alla hjälps åt att hålla snyggt och rent på gården. Glass- och godispapper, äppelskrutt mm plockas undan av det hushåll som tagit ut det. Använda leksaker läggs tillbaka på rätt plats efter avslutad lek. Är man medveten om att ens eget barn har varit ute och lekt är det klädsamt att man som vårdnadshavare hjälper till att plocka undan leksaker.
Alla är rädda om leksaker, cyklar och andra redskap som finns på lekplatsen. Leksaker som kastas, hoppas på och slås i marken tenderar att gå sönder. Alla gemensamma redskap på lekplatsen är donerade från samfällighetens medlemmar och bör användas på det sätt de är menade att användas.
Trasiga lekredskap ska slängas eller avlägsnas.
Vårdnadshavare har ytterst ansvar över sitt/sina barn.
Vill man att ens privata leksaker inte ska lånas ut till andra ska man ta in dem till sin egen tomt efter avslutad lek.
Respektera att ljudvolymen ska vara på en låg nivå efter klockan 22:00.


Gym

Samfälligheten har ett litet gym som endast medlemmar i Samfälligheten får använda. Bokning, trisvelregler mm finns på tavlan utanför gymmet. 


Gästparkering

Se punkten "Parkering". 


Historik

Edsängens Samfällighetsförening bildades år 1978 och bestod då av 33 fastigheter. Belägen i Edsängen, Sollentuna kommun på gatorna Frestavägen, Edsängsvägen och Malvastigen. Området innanför dessa begränsningslinjer är Samfällighetens område, vilket förvaltas av medlemmarna själva. Samfälligheten består idag av 31 friköpta radhus samt en gårdspark (ENEN 1). ENEN 10 - tidigare en livsbutik, nu lägenheter - är idag inte en del av Samfälligheten. 


Hundar på gården eller i de gemensamma utrymmena

Det är inte tillåtet att rasta hundar eller andra husdjur på gården, utan det måste ske utanför bostadsområdet eller på eventuell rastgård. Djur är inte heller tillåtna i de gemensamma utrymmena som t.ex gymmet, tvättstuga, garage, pannrum och förråd. 


Kabel TV

Kabel TV levereras av Tele2. Detta ingår i månadsavgiften. 


Köp

Funderar du på att köpa en fastighet i vår samfällighet? Vad roligt! Har du frågor som du inte får svar på genom vår hemsida? Då är du välkommen att ta kontakt med styrelsen via email eller telefon. All kontaktinformation finns längst ner på sidan. 


Matavfallspåsar

Dessa finns i tvättstugan. Använd endast dessa påsar till matavfall som slängs i de bruna kärlen. Endast matavfall får slängas i dessa påsar. Läs mer om detta på SEOMs hemsida:

Lägg äppelskruttet rätt och gör plånboken glad | SEOM


Motioner och Propositioner

En motion är en demokratisk rättighet och ett mycket bra sätt att föra fram sin åsikt på. Att skriva en motion är att vilja påverka eller förändra något. Om man vill att samfälligheten ska arbeta för en speciell fråga kan man påverka detta genom att skriva en motion till samfällighetens årliga stämma. Årsstämman är samfällighetens högsta beslutande organ, och en motion som skickas in inför stämman avgörs där.
En medlem eller en grupp medlemmar i samfällighetens kan skicka in en motion, och yrkandet ställs då till stämman. Styrelsen kan i sin tur lägga fram en proposition om styrelsen vill förändra något som alla medlemmar ska kunna tycka till om, vanligtvis stadgeändringar av något skäl. 

Det finns vissa regler för hur dessa yrkande skall utformas. Det är dock inte svårt att skriva en motion. Tänk på att alltid skriva kortfattat. Försök att använda enkla ord och formuleringar som inte kan missuppfattas. Ta endast upp ett ämne per motion. Lämna istället in flera motioner om det är flera ämnen som du vill ska behandlas.

  1. Rubrik
    Börja med en rubrik som talar om vad motionen handlar om
  2. Vad vill du att föreningen ska göra?
    Beskriv anledningen till att denna motion behöver ställas. Ange relevant bakgrundsfakta, dels för att tydliggöra problemet men också för att underlätta för dem som senare läser motionen och beslutar i ärendet.
  3. Syfte (motivering)
    Skriv en text som berättar varför du tycker som du gör.
  4. Förslag till beslut
    Det är viktigt att en motion innehåller ett tydligt förslag till beslut. Det bästa sättet att göra det är att sammanfatta förslaget i en eller flera ”att-satser”. Det gör det lättare att ta ställning för eller emot motionen för de som senare skall besluta på stämman. Att-satserna skriver man med texten: ”Jag/vi föreslår att stämman beslutar att….”
  5. Avslutning
    Du ska alltid avsluta din motion med att skriva ort och datum då den skrevs samt underteckna med namn. Glöm inte adress, e-post och telefonnummer om styrelsen skulle vilja ha kontakt med dig för att reda upp eventuella oklarheter.
    När du är klar med din motion ska du maila in den den till styrelsen. Tänk också på att en motion, enligt stadgarna, ska vara styrelsen tillhanda senast under mars månad för att kunna behandlas vid stämman i maj.
    Innan en motion tas upp på stämman ska styrelsen avge ett yttrande (dvs vad styrelsen tycker om din motion). Styrelsens yttrande ska vara skriftligt och alltid bifogas motionen. Styrelsen ska alltid föreslå bifall (godkännande) eller avslag på din motion. Men, det är alltid stämman som avgör om förslaget i motionen ska få bifall eller inte.


Alla motioner som lämnas in till styrelsen ska tas upp på stämman, även de som styrelsen föreslår att de avslås. Din motion kommer att bifogas de handlingar som skickas ut inför stämman och meningen är att alla medlemmar i föreningen ska hinna läsa och bilda sig en uppfattning om den innan stämman. När din motion tas upp under stämman kan det hända att du får lämna en
muntlig motivering till varför du vill att föreningen ska ställa sig bakom den. Därför är det bra att ha en kopia av din motion så att du vet vad du har skrivit och kan utgå från den när du förbereder din motivering. Tänk på att utforma motionen korrekt, det uppstår tyvärr många situationer där motioner måste underkännas för att de varit alltför luddigt skrivna eller saknat den nödvändiga att-satsen. 


Har du frågor kring motioner och propositioner, kan du ta kontakt med Styrelsen eller en Styrelsemedlem. 


Nycklar

Nycklarna som varje hushåll har passar till tvättstuga, grinden vid sophanteringen samt hänglåset till släpet. Om du skulle bli av med en nyckel, informera i så fall styrelsen@edsangen.se, så att din borttappade nyckel kan programmeras av. Vid borttappad nyckel, sker debitering av medlemmen för tillverkning av ny nyckel.


Nyinflyttad

När du flyttar in, vänligen skicka ett mail till styrelsen@edsangen.se. Med det kan du få en kontakt som hjälper dig att komma in i vad samfälligheten har att erbjuda. Du får även en runda med en styrelsemedlemm som visar dig tvättstugan, gym mm. Kassören kommer också att ge dig inbetalningskortet. Slutligen kommer Styrelsen även be om dina kontaktuppgifter och samtycke till att dessa lagras enligt GDPR. 


Pannrum

Bredvid gästparkeringen på Edsängsvägen, har Samfälligheten ett pannrum med fjärrvärmepumpen och förråd. 


Parkering

Flera bostäder har egen parkering. De som hyr garage av Samfälligheten (totalt 4) kan parkera framför det garage som hyrs. Samfälligheten har inga officiella markerade parkeringsplatser. Gästparkering finns framför pannrummet på Edsängsvägen, samt på Frestavägen. Det går att parkera på kommunens mark. Notera att där gäller datumparkering. Parkerar du på fel dag så får du böter. Det kontrolleras regelbundet. Mer information finns på Parkering (sollentuna.se)


Partytält

Samfälligheten äger ett stort och ett mindre partytält som man kan hyra för 300 kr. Bokning sker via email till styrelsen@edsangen.se


Proposition

Se "Motioner och Propositioner" ovan. 


Släp

Samfälligheten har ett släp vilket kan lånas. För att låna släpet kontakta släpansvarige, Sandra på ENEN 8, direkt alternativt skicka ett mail till styrelsen. Nycklarna passar i låset på släpet.


Sophantering

Se punkten "Avfallshantering" ovan. 


Stadgar

Se avsnitt anläggningsbeslut.


Styrelsen

Om du vill komma i kontakt med styrelsen, vänligen skicka ett mail till styrelsen@edsangen.se. En styrelsemedlem svara inom en vecka. Det finns ingen anställd personal i samfälligheten. Styrelsen kommunicerar genom brev till medlemmarna i brevlådan samt email. Detta för att alla ska få samma information.


Styrelsemöten

Dessa inträffar i genomsnitt en gång i månaden. Alla medlemmar är välkomna!

Skriv gärna till styrelsen@edsangen.se i förväg så du får rätt tid och datum. 


Städdagar

Städdagar sker vanligen två gånger per år; på våren och hösten. Det är uppskattat om alla medverkar. Kallelse kommer i brevlådan och via e-post. 


Stämmor

Styrelsen kallar till stämmor enligt Stadgarna. Under maj månad hålls årsstämman. Extrastämmor sker vid behov. Protokoll och kallelse kommer alltid via e-post och i brevlådan. Vill man ha en kopia av tidigare protokoll kan man skriva till Styrelsen. 

Vill en medlem eller en grupp medlemmar i samfälligheten skicka in en eller flera motioner till stämman; ska dessa, enligt stadgarna, vara Styrelsen tillhanda senast under mars månad för att kunna behandlas vid stämman i maj.

Se "Motioner och Propositioner" ovan för mer information. 


Tak

Samfälligheten är ansvarig för tak i enlighet med anläggningsbeslutet. Om problem uppstår, kontakta styrelsen. Du har inte rätt att göra någon insats på samfällighetens ansvarsområde.


Tvättstuga

Det finns en tvättstuga för alla på gården. Tvättstugan bokas på plats. Regler för bokning och trivsamhet står skrivna i hallen i tvättstugan.


Vatten

Samfälligheten är ansvarig för vattentillförsel i enlighet med anläggningsbeslutet. Detta ingår i månadsavgiften. 


Uppvärmning

Samfälligheten är ansvarig för uppvärmningen i enlighet med anläggningsbeslutet. Om problem uppstår, kontakta styrelsen. Du har inte rätt att göra någon insats på samfällighetens utrustning.


Uthyrning av fastighet

Om du ska hyra ut din bostad vore alla medlemmar tacksamma om du gick igenom alla trivselregler med hyresgästerna. Du får gärna meddela grannarna så de vet att fastigheten är uthyrd. 


Övriga frågor 

Vänligen ta kontakt med styrelsen@edsangen.se